Let op: U gebruikt Internet Explorer. Voor een optimale weergave en werking adviseren wij een andere browser te gebruiken. Zoals Microsoft Edge (Al aanwezig op uw computer) of Google Chrome.

Cliënten geven ons een

7,8

Boek en Appel voor leerkracht basisschool
Lees voor
Translate

“Ik mag mezelf uiten. Dat heb ik bij de Viersprong mogen leren, gelukkig ook tijdens de Corona-periode”

Lisette is een enthousiaste vrouw, die zich met hart en ziel inzet voor haar baan in het onderwijs.
Tot zover niets aan de hand. Maar Lisette kan te lang en te hard werken en zo over haar grenzen heen gaan. Vervolgens slaapt ze ’s nachts niet goed en lijdt haar concentratie overdag hieronder.  Zo ontstaat er een negatieve spiraal. Deze probeert Lisette te doorbreken, ze zoekt naar oplossingen, waar gaat het toch fout? Ze begint te piekeren. Dat helpt niet, ze komt er niet uit. Uiteindelijk raakt Lisette oververmoeid en moet ze zich ziek melden bij haar werk. Dat was geen gemakkelijk besluit. Maar haar lichaam kòn echt niet meer. Als ze zich na een aantal maanden iets beter begint te voelen gaat ze over haar situatie in gesprek met haar huisarts. Ze bespreken dat dit harde werken en het vervolgens oververmoeid raken een patroon is bij Lisette dat zich twee keer eerder heeft aangediend.

De vraag is nu: waaròm gaat Lisette over haar grenzen heen? Haar huisarts komt erop uit dat Lisette een vermijdende persoonlijkheidsstoornis heeft. Lisette is erg bezig met wat anderen van haar denken. Ze vindt het moeilijk om open te zijn en zichzelf te laten zien. Eerdere behandelingen waren meer symptoomgericht en daardoor was er geen sprake van een duurzaam curatief herstel. De huisarts wijst Lisette door naar de Viersprong. Lisette en de Viersprong besluiten samen om schematherapie te gaan doen. Lisette start met deze behandeling in november 2019. Het is inmiddels juni 2020 en Lisette vertelt over haar therapie-ervaringen.

Lisette geeft aan dat ze in het begin de groepstherapie niet zag zitten. ‘Ik wilde niet naar de ellende van een ander luisteren, waarvan ik wist dat ik me dat aan zou trekken.’ Inmiddels is ze er dankbaar voor. ‘In de groep durven wij elkaar op dingen te wijzen die niet goed gaan. Als er bijvoorbeeld iemand te laat binnenkomt in de therapieruimte wordt hij/zij daarop aangesproken. Daar leren we allemaal van.’ De Corona-periode heeft haar proces niet wezenlijk veranderd ‘In de Coronatijd is er alles aan gedaan om de groepssessies online door te kunnen laten gaan en bleven de behandelaren betrokken bij ons proces.’

Ook had Lisette positieve ervaringen met e-health opdrachten die in de groepssessie konden worden ingebracht. ‘Het was fijn om de verhalen van anderen uit de groep te horen en te lezen en zo contact te blijven houden met elkaar. Dit maakte het gemakkelijker om de face-to-face groepsbehandeling weer op te starten toen het weer mocht.’

Desgevraagd geeft Lisette aan dat het inmiddels een heel stuk beter gaat. ‘Ik kan weer een boek lezen. En ik heb vandaag weer de hele dag les kunnen geven.’

Meer lezen over schematherapie voor volwassenen bij de Viersprong? Lees dan hier verder.