Let op: U gebruikt Internet Explorer. Voor een optimale weergave en werking adviseren wij een andere browser te gebruiken. Zoals Microsoft Edge (Al aanwezig op uw computer) of Google Chrome.

Cliënten geven ons een

7,8

Publicaties 2022

Je vindt hier de wetenschappelijke publicaties van 2022.

Bach, B., Kramer, U., Doering, S., Giacomo, E., Hutsebaut, J., Kaera, A., Panfilis, C. De, Schmahl, C., Swales, M., Taubner, S., & Renneberg, B. (2022). The ICD-11 classification of personality disorders : a European perspective on challenges and opportunities. 1–11.

Bijlsma, A.M.E., Assink, M., Overbeek, G., van Geffen, M. & van der Put, C.E. (2022). Differences in developmental problems between victims of different types of child maltreatment. Journal of Public Child Welfare, DOI: 10.1080/15548732.2022.2044429.

Blankestein, A. (2022). Nieuwe toepassingen van systeeminterventies: Onderzoek naar de vraag wat werkt bij ernstige gedragsproblemen van jongeren. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 61(3), 48-55.

Blankestein, A. M. M. M., Van der Rijken, R. E. A., Broekhoven, J. L., Lange, A. M. C., Simons, I., Van Domburgh, L., Van Santvoort, F., & Scholte, R. H. J. (2022). Residential youth care combined with systemic interventions: Exploring relationships between family-centered care and outcomes. Residential Treatment for Children & Youth, 39(1), 34-56. https://doi.org/10.1080/0886571X.2020.1863894

Feenstra, D.J., Nijssens, L., & Luyten P. (2022). De veranderende relatie tussen lichaam en geest gedurende de levensloop: adolescenten. In E.H.M.  Eurelings, C.G. Kooiman & M.H. Lub. (Red.), Het lichaam en psychisch functioneren (pag. 159-177). Houten: Bohn Stafleu van Loghem. 

Hutsebaut, J., Bachrach, N., Kindt, K. C. M., & van Dam, L. J. H. (2022). Hoe bewezen effectief is de guideline-informed treatment for personality disorders (GIT-PD)?. Tijdschrift voor Psychiatrie64(1), 18-24.

Hutsebaut, J., Videler, A., Willemsen, E., & Aalders, H. (2022). Guideline-Informed Treatment for Personality Disorders (GIT-PD): Tegenover, naast, op, onder of in plaats van CGT?. Gedragstherapie, 55 (1), 2-14. 

Knapen, S., van Diemen, R., Hutsebaut, J., Fonagy, P., & Beekman, A. (2022). Defining the Concept and Clinical Features of Epistemic Trust: A Delphi study. The Journal of Nervous and Mental Disease210(4), 312-314.

Łakuta, P., Cieciuch, J., Strus, W., & Hutsebaut, J. (2022). Level of Personality Functioning Scale-Brief Form 2.0: Validity and reliability of the Polish adaptation. Psychiatria Polska, 2674(270), 1–14. https://doi.org/10.12740/pp/onlinefirst/145912

de Saeger, H., & Van Laer, I. (2022). “Different Cultures Wear Different Shoes!” Therapeutic Assessment with a 17-Year-Old Immigrant Boy in the Netherlands. In Psychological Interventions from Six Continents (pp. 160-176). Routledge

Smits, M.L., Luyten, P., Feenstra, D.J., Bales, D.L., Kamphuis, J.H., Dekker, J.J.M., Verheul, R., & Busschbach, J.J.V. (2022). Trauma and outcomes of Mentalization-Based Therapy for individuals with borderline personality disorder, The American Journal of Psychotherapy, 75, 12-20.

de Vries Lentsch, S., Louter, M.A., van Oosterhout, W.P.J., van Zwet, E.W., van Noorden, M.S., & Terwindt, G.M. (2022). Depressive symptoms during the different phases of a migraine attack: A prospective diary study. Journal of Affective Disorders, 297, 502-507.

de Wilde Brand, O., Clarke, S. & Arntz, A. The use of borderline personality disorder severity index-iv feedback in adjusting borderline personality disorder treatment: therapists and patients perspectives. BMC Psychiatry 22, 469 (2022). https://doi.org/10.1186/s12888-022-04104-w